maandag 2 juni 2008

Voorstelling

Welkom
Welkom aan mezelf. Het moest er ooit eens van komen dat ik een eigen blog ging beginnen. Mijn naam is Lode Cossaer. Ook bekend als Adrian Healey. (Zoals www.noxa.net/AdrianHealey.) Geboren te Edegem, maar van harte een echte Antwerpenaar, Vlaming, Belg, Europeaan en mens. Maar vooral Antwerpenaar.

Op dit moment ben ik een student wijsbegeerte met een wijde interesse in economie, politiek, sociologie, politicologie, criminologie en geschiedenis. In het ene al wat meer dan het andere. Ik ben overigens 19 jaar, maar niet al te lang meer.

Concreet gaat mijn interesse uit naar de moraalfilosofie van John Rawls (’een maatschappij is onrechtvaardig als de minst bedeelden er niét op vooruitgaan’), de politieke (en economische) visie van het liberalisme (in de lijn van Locke, Von Mises, Keynes, Von Hayek, Friedman en vele anderen). Natuurlijk is Keynes een beetje oudbollig en zijn het merendeel van zijn ideeën een historisch grapje, maar ze zijn noodzakelijk om hedendaags politiek beleid (dat zuiver Keyniaans geïnspireerd is) te analyseren. Verder heb ik vooral een interesse in politieke en sociale filosofie. Denkers als Fukuyama, Habermas, Derrida, Nozick, Popper, Marx, Aron, Comte en wie weet ik nog allemaal. Veel dus.)

Ik ben overigens verre van een origineel denker. Ik ben nu wel bezig aan een iets of wat ‘eigen’ werk, maar het grootste gedeelte van mijn overtuigingen komt van anderen. Waar ik geen probleem mee heb. Als anderen - intelligentere mensen - mij van hun gelijk kunnen overtuigen, wie ben ik het dan om koppig in mijn eigen gedachtegoed te blijven zitten? Ik ben een conformist en verre van origineel. Maar ik heb daar geen problemen mee.

Op persoonlijk vlak voetbal ik af en toe wel eens graag. Alleen mijn rug laat het niet toe om het vaak te doen. Ik hou van heel veel muzieksmaken. Een paar namen die me nu te binnen schieten zijn - natuurlijk - Muse, Editors, Joy Division, Beethoven, Eva De Roovere, Kaiser Chiefs, Daft Punk, Tiga en nog veel, veel meer.

Ik heb een uitgebreide familiale situatie, die nu niet relevant is. Weet gewoon dat - ondanks alle zever - mijn familie me - irrationeel, feitelijk - nauw aan het hart ligt. Commentaar daarop tolereer ik nauwelijks. (Tenzij als ze van mij komt. Ik mag dat.)

Beschouw ik mezelf als intelligent? Wel, ik heb mijn goede en slechte punten. Zonder twijfel. Zoals iedereen. Ik kan een hele hoop leeftijdsgenoten die by a far intelligenter zijn dan mezelf. Of - beter gezegd - ‘meer kennis hebben’. Maar ik weet ook wat ik kan. Ik heb geen angst om dat te benadrukken. En soms - vaak - heb ik de neiging om mijn slechte kanten te willen verdoezelen. Ja, dat arrogant kantje heb ik helaas wel. Ik probeer daar aan te werken, maar het is eigenlijk een verloren strijd.

Verder ben ik een hopeloze romanticus. Daar hoeven we niet over te tralen. Ik ben niet romantisch in de traditionele zin van het woord, maar ik kan wel een geweldige vrouw apprecieren. Wie zei nu ook al weer dat hij van alle vrouwen hield?

Nog even over mijn plannen met deze blog. Ik ben een puber, die op de drempel van het echte leven staat. Nog even feestvieren in het studentenleven en daarna zien we wel. Maar deze blog zal voor persoonlijke zaken gebruikt worden, maar ook - en wrslk hoofdzakelijk - voor mijn meer inhoudelijk beargumenteerde teksten. Ik hoop dat ze worden gelezen. De kans is natuurlijk klein. Maar het is natuurlijk hoofdzakelijk voor mezelf.

P.s. Ik hoop dat mijn stijl - die niet altijd even aangenaam is - lezers niet al teveel zal afschrikken.

Geen opmerkingen: